De-Efteling-shapen-stunt-pr-marketing
De-Efteling-shapen-pr-stunt
De-Efteling-shapen-stunt-pr-bureau-amsterdam

De Efteling – ‘Joris en de Draak’ Schapen stunt PR Stunt

Rondom de opening van de nieuwe Efteling attractie; Joris en de Draak, werd Raúl&Rigel gevraagd om awareness en PR te creëren rondom deze nieuwe attractie. Joris en de Draak is een houten race-achtbaan in het Nederlandse attractiepark, opgebouwd rond de legende van Sint Joris en de Draak. Een middeleeuws koninkrijk leeft jaren vredig met een draak. De draak doet de bevolking niks op voorwaarde dat hij elke dag twee schapen te eten krijgt. Dit gaat jaren goed tot op kwade dag de schapen op zijn. De draak verlangt nu van de koning dat hij iedere dag een meisje offert. Vele ridders hebben geprobeerd de draak te verslaan, maar uiteindelijk lukt het alleen kleine Joris.  

Omdat ‘de Draak’ naar Nederland, de Efteling kwam waren alle schapen dan ook op de vlucht. Voor deze ludieke actie gingen zij vanaf dat moment vermomd door het leven en verstopten zich op de gekste plekken! Voor 8 dagen lang ‘verstopte’ Raúl&Rigel, iedere dag één, de vermomde schapen ergens in Nederland. Zo zocht een glamour schaap onderkomen in de tuin van zanger Gordon in Blaricum. Ook verscheen er een buffelschaap tijdens de Libelle Buffalo Beach Zomerweek en een finishvlag-schaap tijdens de Pinksterraces in Zandvoort. Ook op het trainingsveld van Oranje in Hoenderloo werd een middenstipschaap gesignaleerd. Buiten Artis zocht een zebraschaap een weg naar het zebraverblijf en in een koolzaadveld is zelfs een knalgeel schaap gespot! Op het laatst leken de schapen wel het land uit te willen vluchten: een schaaptoerist met tropische blouse stond in de vertrekhal van Schiphol op zijn vlucht te wachten! Uiteindelijk bekende de Efteling, in een paginagrote advertentie in de Telegraaf, dat de schaapjes voor hun draak op de vlucht waren en dat zij alle kinderen van Nederland oproepen om ten strijde te trekken tegen de draak!

Het schaap op Schiphol leverde uiteindelijk het meeste PR op. Landelijke PR in zowel dagbladen als Telegraaf, AD, Parool als op het 20:00 uur Journaal op televisie. Ook werd veel coverage verkregen via verschillende sites als nu.nl, schiphol, et cetera.

Ook een campagne starten?

Bij ons zit experiential marketing in hart en nieren. Op zoek naar een creative agency voor conceptontwikkeling, brand activations, PR stunts, event marketing, guerrilla marketing of sampling? Dan zijn wij de juiste one-stop-shop! Dus wil jij jouw doelgroep met een zintuigprikkeling op ludieke wijze in contact brengen met jouw bedrijf, merk, product of dienst? Klik dan op de contactbutton en let us know!

Anderen bekeken ook: