Natuur & Milieu – Sheeptickets Activatie & PR Stunt
Het terugdringen van de groeiende klimaatimpact van vliegen is een van de belangrijkste programma’s van Natuur & Milieu. Daarom wil zij publieke aandacht voor eerlijke prijzen voor vliegen en haar standpunten voor een duurzame luchtvaart onder de aandacht brengen bij de politiek.
Op het moment dat in juni 2021 de corona maatregelen weer versoepelden en mensen in de startblokken stonden om hun vakantie te gaan boeken kwamen wij met het ‘Sheeptickets reisbureau’ ; het goedkoopste reisbureau van Nederland! In de vorm van een fysieke winkel en een website waar mensen online hun vliegticket konden ‘’boeken’’. Beiden compleet in de Cheaptickets stijl als knipoog naar deze vergelijkingswebsite.
We bouwden een pop-up store in de binnenstad van Utrecht om tot een waar reisbureau met stewardessen, schreeuwende vliegaanbiedingen, vliegtuigstoelen in de wachtruimte en rotrolley voor de catering. Het originele vliegtuig icoontje van het Cheaptickets logo veranderde we in een schaapje. De winkel werd op donderdag 17 juni feestelijk geopend met een valdoek. Eenmaal binnen in de winkel of op de website komt het schaap uit de mouw, goedkoop is duurkoop voor het milieu en daar worden de bezoekers op gewezen. Binnen zat een reisadviseur, gekleed in een hawaii blouse met bloemenketting, klaar om mensen van reisadvies te voorzien. Hij begon zijn gesprek, net als in een normaal reisbureau, met het vragen naar de vakantiewensen van de bezoekers en voerde dit in het systeem; de Sheeptickets website. Eenmaal ingevoerd liet hij op het scherm zien wat nu de eerlijke prijs van hun vliegreis had moeten zijn. Gemiddeld zo’n 63% hoger dan de aangeboden prijs als dus wèl rekening wordt gehouden met het milieu. Tot slot adviseerde hij vol passie enkele alternatieven zoals het pakken van de trein, dat aanzienlijk milieuvriendelijker is. En gaf hij de duurzame reisgids mee welke vol staat met prachtige alternatieve vakantiereizen.
Het was een succesvolle dag, waarmee we voorbijgangers goed duidelijk hebben kunnen maken dat eerlijke vliegtickets toch echt een stuk duurder horen te zijn dan men denkt. Veel mensen wisten dit niet. Deze bewustwording was goed te zien bij de mensen. Daarnaast is dit ook enorm goed opgepakt door de pers. Zo haalden we het AD, SBS Hart van Nederland, BNN VARA en diverse lokale media zoals Duic.